MENGENAL INDAHNYA ISLAM...

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين

Wednesday, 18 February 2009

~ Mutiara Salafi ~

Berilmu dan Menuntut Ilmu


Abu Darda’ berkata, “Belajarlah sebelum ilmu diangkat. Ilmu diangkat dengan meninggalnya ulama. Orang yang berilmu dan orang yang menuntut ilmu memiliki kedudukan yang sama dalam hal pahala. Sesungguhnya manusia itu hanya ada dua: orang yang berilmu dan orang yang menuntut ilmu. Dan tidak ada kebaikan pada diri manusia yang selain itu.”


Wahab bin Munabbih berkata, “Ada tiga hal yang berasal dari ilmu: kehati-hatian yang menghalangi seseorang dari perbuatan maksiat; budi pekerti yang digunakan untuk bersikap baik kepada orang lain; dan kesantunan yang digunakan untuk membalas kejahilan orang jahil.”


Sufyan Ats-tsauri berkata, “Kami tidak pernah berhenti mengkaji ilmu selama ada orang yang mengajari kami.”


Sufyan bin Uyainah berkata, “ Orang yang berakal bukanlah orang yang mengetahui baik dan buruk, melainkan orang yang apabila melihat kebaikan, ia mengikutinya dan jika melihat keburukan, ia akan menjauhinya.”


Malik bin Dinar berkata, “Jika seseorang mencari ilmu untuk diamalkan, maka ilmunya itu akan melunakkan hatinya. Jika ia mencari ilmu bukan untuk diamalkan, maka ilmunya itu akan menambah kesombongannya.”

0 comments: