MENGENAL INDAHNYA ISLAM...

الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين

Thursday, 2 April 2009

~ Anjuran Melaksanakan Qiyamul Lail ~

Umar bin Dzar berkata, “Ketika para ahli ibadah melihat malam telah menyergap mereka dan memandang para ahli kemalasan dan kelalaian telah menuju tempat tidur mereka, lalu menikmati pembaringan dan tidurnya, maka mereka (para ahli ibadah) justru bangkit menghadap kepada Allah dengan suka cita dan riang gembira dengan ibadah yang baik di penghujung malam dan tahajjud yang panjang. Mereka menyambut malam dengan badan mereka dan menyongsong kegelapannya dengan wajah mereka. Kemudian malam pun berlalu meninggalkan mereka, namun kelezatan yang diperolehinya dari membaca Al-Quran tidak ikut berlalu dan badan mereka pun tidak jemu melaksanakana ibadah yang panjang.

Ketika pagi hari tiba dua golongan itu ditinggalkan oleh malam dengan keuntungan dan kerugian. Golongan yang satu menyambut pagi dengan perasaan jemu akibat tidur dan istirahat. Sedangkan golongan yang lain menyambut pagi dengan kerinduan akan datangnya malam untuk beribadah. Dua golongan itu amat sangat jauh berbeda. Jadi, berbuatlah untuk dirimu sendiri di tengah malam yang gelap gulita ini. Sebab, orang yang merugi adalah orang yang kehilangan kesempatan untuk mendapatkan kebaikan malam dan siang, dan orang yang melarat adalah orang yang terhalang dari kebaikan malam dan siang.

Sesungguhnya siang dan malam itu dijadikan oleh Allah sebagai media bagi orang-orang yang beriman untuk taat kepada Rabbnya, dan sebagai malapetaka bagi orang-orang yang tidak beriman untuk melalaikan penyesalan mereka. Maka, hidupkanlah Allah di dalam dirimu dengan mengingatNya, kerana hati hanya bisa hidup dengan mengingat Allah.

Betapa banyak orang yang tidur pada malam ini dan mereka akan merindukannya untuk bangun beribadah ketika berada di dalam kegelapan liang kuburnya. Dan betapa banyak orang yang tidur pada malam-malam ini akan menyesali tidurnya yang panjang ketika kelak ia melihat kemurahan yang diberikan Allah kepada orang-orang yang tekun beribadah. Jadi, manfaatkanlah perjalanan waktu malam dan siang dengan sebaik-baiknya. Semoga Allah menyayangi anda.” [1000 Hikmah Ulama Salaf]

0 comments: